Įtraukusis ugdymas lopšelyje-darželyje „Spygliukas“
Įtraukusis ugdymas – tai kokybiškas ugdymas, atitinkantis kiekvieno vaiko ugdymosi galias ir poreikius, užtikrinantis sėkmes, asmeninę pažangą. Įtraukusis ugdymas apima ugdymo turinio, pedagogų rengimo, pagalbos vaikui, pedagogui, ugdymo įstaigai, vaikų pasiekimų vertinimo, ugdymo organizavimo sritis.
Įtraukusis ugdymas – tai procesas, kuriame atsižvelgiama į socialinę, kultūrinę ir mokymosi įvairovę, siekiama nustatyti veiksnius, kaip padėti vaikui įveikti mokymosi ir dalyvavimo ugdymo procese kliūtis.
Švietimo sistemoje, o kartu ir lopšelyje-darželyje „Spygliukas“, yra išskiriamos keturios esminės vertybės, kuriomis turėtų remtis mokytojai:
Įtraukusis ugdymas reiškia, kad kiekvienas vaikas gali mokytis ir išmokti, kiekvienas vaikas turi teisę pasirinkti kur mokytis, o švietimo įstaiga užtikrina kokybiškas įtraukiojo ugdymo sąlygas: įtraukimą, dalyvavimą ir pasiekimus. Įtraukiojo ugdymo užtikrinimui svarbūs šie faktoriai:
Vaikui pritaikius jo gebėjimus atitinkantį įtraukųjį ugdymą, sukūrus saugią aplinką, parinkus ar/ir pritaikius ugdymo priemones (žaislų, daiktų ar mokomosios medžiagos, padedančios ugdyti reikalingus gebėjimus) jis puikiai gali adaptuotis ugdymo procese.
Ugdytinių pojūčių stimuliacijai, nerimo mažinimui, dėmesio koncentravimui, susikaupimui, atminties gerinimui, pažintinių ir kalbos įgūdžių vystymuisi padeda sensoriniai žaislai, grupėse įrengtos nusiraminimo erdvės, sensorinis kambarys.
Švietimo pagalbos specialistai įtraukties procese
Lopšelyje-darželyje „Spygliukas” dirba šie švietimo pagalbos specialistai:
Logopedas – tai švietimo pagalbos specialistas, kuris dirba su vaikais, turinčiais kalbos ir kalbėjimo sutrikimų. Logopedo tikslas – išsiaiškinti ir įvertinti kalbos sutrikimo priežastis bei pobūdį ir padėti šiuos sunkumus įveikti arba sušvelninti. Ypatingai svarbu laiku kreiptis pagalbos į specialistus ir imtis priemonių, kurios padėtų kalbos sutrikimus įveikti. Neatsiejama logopedo darbo dalis yra bendradarbiavimas su vaiko, turinčio kalbos ir kalbėjimo sutrikimų, tėvais. Jei bus bendras darbas, pagarba ir pasitikėjimas, kalbos ugdymo tęstinumas tiek ugdymo įstaigoje, tiek namuose, greičiau bus pasiekta rezultatų.
Pagal Lietuvoje galiojančius teisės aktus, https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.2926557049F3/asr vienu etatu dirbantis logopedas teikia pagalbą ne daugiau kaip 30 specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių, ugdomų pagal ikimokyklinio ir / ar priešmokyklinio ugdymo programas, kuriems reikalinga logopedo pagalba.
Specialusis pedagogas teikia pagalbą vaikams, turintiems vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymo(si) poreikių, kurie yra nustatyti Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje. Specialusis pedagogas padeda įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams ugdyti individualius pažintinius gebėjimus, individualiai pritaikant ugdymo turinį, metodus, priemones ir aplinką. Šių specialistų dėka dauguma vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, gali sėkmingai ugdytis.
Remiantis Lietuvos teisės aktais, vienu etatu dirbantis specialusis pedagogas pagalbą teikia ne daugiau kaip 24 specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, ugdomiems pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, kuriems reikalinga specialiojo pedagogo pagalba (ne daugiau kaip 20 mokinių, turinčių regos, klausos sutrikimų (tarp jų turinčių kochlerinių implantų), jei nėra tiflopedagogo ar surdopedagogo).
Socialinis pedagogas, atsižvelgdamas į kiekvieno vaiko galimybes, poreikius, gebėjimus ir ateities perspektyvas, teikia kokybišką, efektyvią ir lanksčią socialinę, pedagoginę pagalbą skirtingų gebėjimų bei poreikių vaikams, bendradarbiaudamas su mokytojais, įstaigos administracija, vaikų tėvais bei pagalbą teikiančiomis institucijomis.
Psichologas rūpinasi vaikų, pedagogų, visos įstaigos bendruomenės emocine bei vidine darna. Psichologas teikia individualias ir grupines konsultacijas ugdytiniams, tėvams, mokytojams. Psichologas įvertina vaiko galias ir sunkumus bei raidos ypatumus, taip pat kitas problemas: psichologines, asmenybės ar ugdymosi, bendravimo ir bendradarbiavimo su mokytojais, švietimo pagalbos specialistais.
Mokytojo padėjėjas teikia pagalbą specialiųjų poreikių turintiems vaikams ugdymo procese, padeda vaikams atskleisti stipriąsias jų savybes bei įtvirtinti naujus įgūdžius.
ŠVIETIMO PAGALBOS SPECIALISTAI PATARIA
Rekomendacijos pedagogams:
Rekomendacijos tėvams:
Naudingos nuorodos:
Rekomendacijos, skirtos raidos sutrikimų turinčių vaikų ugdymui bendrojo ugdymo grupėje:
https://www.vilniausppt.lt/wp-content/uploads/2021/04/Vaikams-apie-autizm%C4%85.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/Atmintine-mokytojams-ugdantiems-klausos-sutrikimu-turincius-mokinius.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/Zaidimo%20igudziai%20socialine%20saveika.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/Vizualinio%20pastiprinimo%20ir%20komunikacijos%20svarba.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/Pozityvaus%20elgesio%20palaikymo%20igyvendinimas.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/Emocine%20perkrova.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/IPP%20parengimas.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/Savarankiskumo%20ugdymas%20namuose.pdf
file:///C:/Users/User/Downloads/Vaiko%20itraukimas%20i%20sensorines%20veiklas.pdf
e-priemonė skaitymo įgūdžiams lavinti: https://numanu.lt/ulatomas/zaidykle/index.html
e-priemonė socialiniams įgūdžiams lavinti: https://e-tools.kpduc.lt/si/index.html