Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 190022595
Vilniaus lopšelis-darželis
„SPYGLIUKAS“
Rašykite

rastine@spygliukas.vilnius.lm.lt

Skambinkite

+370 5 244 2179

Atvykite

Architektų g.16, Vilnius

Bendruomenės pasirengimas

Įtraukusis ugdymas lopšelyje-darželyje „Spygliukas“

Įtraukusis ugdymas – tai kokybiškas ugdymas, atitinkantis kiekvieno vaiko ugdymosi galias ir poreikius, užtikrinantis sėkmes, asmeninę pažangą. Įtraukusis ugdymas apima ugdymo turinio, pedagogų rengimo, pagalbos vaikui, pedagogui, ugdymo įstaigai, vaikų pasiekimų vertinimo, ugdymo organizavimo sritis.

Įtraukusis ugdymas – tai procesas, kuriame atsižvelgiama į socialinę, kultūrinę ir mokymosi įvairovę, siekiama nustatyti veiksnius, kaip padėti vaikui įveikti mokymosi ir dalyvavimo ugdymo procese kliūtis.

Švietimo sistemoje, o kartu ir lopšelyje-darželyje „Spygliukas“, yra išskiriamos keturios esminės vertybės, kuriomis  turėtų remtis mokytojai:

  1. Pagarba ugdytinių įvairoveiskirtybes laikant galimybėmis ir ištekliais, kuriais grindžiamas kiekvieno vaiko ugdymas.
  2. Bendradarbiavimas – siekiant užtikrinti sklandų, kokybišką kiekvieno vaiko ugdymą, svarbu kartu spręsti kylančius iššūkius, džiaugtis pasiekimais. Taigi ypač svarbus yra pedagogų-tėvų-vaikų-įstaigos administracijos sklandus bendradarbiavimas.
  3. Darbas komandoje – pedagogai, švietimo pagalbos specialistai, įstaigos administracija, visa darželio bendruomenė dirba, kaip viena komanda, padeda vieni kitiems, dalinasi gerąja patirtimi, sprendžia kylančius iššūkius.
  4. Asmeninis profesinis tobulėjimas – pedagogai, švietimo pagalbos specialistai prisiima atsakomybę už mokymąsi visą gyvenimą, vadovaujantis principu, jog mokyti reiškia mokytis.

Įtraukusis ugdymas reiškia, kad kiekvienas vaikas gali mokytis ir išmokti, kiekvienas vaikas turi teisę pasirinkti kur mokytis, o švietimo įstaiga užtikrina kokybiškas įtraukiojo ugdymo sąlygas: įtraukimą, dalyvavimą ir pasiekimus. Įtraukiojo ugdymo užtikrinimui svarbūs šie faktoriai:

  • Socialinė-emocinė vaiko aplinka ugdymo įstaigoje;
  • Glaudus švietimo pagalbos specialistų, mokytojų ir tėvų bendradarbiavimas;
  • Informacijos, ugdymo turinio pateikimas suprantamai, aiškiai ir pritaikytu turiniu kiekvienam ugdytiniui;
  • Pritaikyta fizinė aplinka – įrengtos nusiraminimo erdvės, sensorinis kambarys, naudojamos triukšmą slopinančios ausinės, atsižvelgiant į kiekvieno vaiko individualius ugdymosi poreikius, pritaikoma jo darbo vieta.

Vaikui pritaikius jo gebėjimus atitinkantį įtraukųjį ugdymą, sukūrus saugią aplinką, parinkus ar/ir pritaikius ugdymo priemones (žaislų, daiktų ar mokomosios medžiagos, padedančios ugdyti reikalingus gebėjimus) jis puikiai gali adaptuotis ugdymo procese.

Ugdytinių pojūčių stimuliacijai, nerimo mažinimui, dėmesio koncentravimui, susikaupimui, atminties gerinimui, pažintinių ir kalbos įgūdžių vystymuisi padeda sensoriniai žaislai, grupėse įrengtos nusiraminimo erdvės, sensorinis kambarys.

 

Švietimo pagalbos specialistai įtraukties procese

Lopšelyje-darželyje „Spygliukas” dirba šie švietimo pagalbos specialistai:

Logopedas – tai švietimo pagalbos specialistas, kuris dirba su vaikais, turinčiais kalbos ir kalbėjimo sutrikimų. Logopedo tikslas – išsiaiškinti ir įvertinti kalbos sutrikimo priežastis bei pobūdį ir padėti šiuos sunkumus įveikti arba sušvelninti. Ypatingai svarbu laiku kreiptis pagalbos į specialistus ir imtis priemonių, kurios padėtų kalbos sutrikimus įveikti. Neatsiejama logopedo darbo dalis yra bendradarbiavimas su vaiko, turinčio kalbos ir kalbėjimo sutrikimų, tėvais. Jei bus bendras darbas, pagarba ir pasitikėjimas, kalbos ugdymo tęstinumas tiek ugdymo įstaigoje, tiek namuose, greičiau bus pasiekta rezultatų.

Pagal Lietuvoje galiojančius teisės aktus, https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.2926557049F3/asr vienu etatu dirbantis logopedas teikia pagalbą ne daugiau kaip 30 specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių, ugdomų pagal ikimokyklinio ir / ar  priešmokyklinio ugdymo programas, kuriems reikalinga logopedo pagalba.

Specialusis pedagogas teikia pagalbą vaikams, turintiems vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymo(si) poreikių, kurie yra nustatyti Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje. Specialusis pedagogas padeda įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams ugdyti individualius pažintinius gebėjimus, individualiai pritaikant ugdymo turinį, metodus, priemones ir aplinką. Šių specialistų dėka dauguma vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, gali sėkmingai ugdytis.

Remiantis Lietuvos teisės aktais, vienu etatu dirbantis specialusis pedagogas pagalbą teikia ne daugiau kaip 24 specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, ugdomiems  pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, kuriems reikalinga specialiojo pedagogo pagalba (ne daugiau kaip 20 mokinių, turinčių regos, klausos sutrikimų (tarp jų turinčių kochlerinių implantų), jei nėra tiflopedagogo ar surdopedagogo).

Socialinis pedagogas, atsižvelgdamas į kiekvieno vaiko galimybes, poreikius, gebėjimus ir ateities perspektyvas, teikia kokybišką, efektyvią ir lanksčią socialinę, pedagoginę pagalbą skirtingų gebėjimų bei poreikių vaikams, bendradarbiaudamas su mokytojais, įstaigos administracija, vaikų tėvais bei pagalbą teikiančiomis institucijomis.

Psichologas rūpinasi vaikų, pedagogų, visos įstaigos bendruomenės emocine bei vidine darna. Psichologas teikia individualias ir grupines konsultacijas ugdytiniams, tėvams, mokytojams. Psichologas įvertina vaiko galias ir sunkumus bei raidos ypatumus, taip pat kitas problemas: psichologines, asmenybės ar ugdymosi, bendravimo ir bendradarbiavimo su mokytojais, švietimo pagalbos specialistais.

Mokytojo padėjėjas teikia pagalbą specialiųjų poreikių turintiems vaikams ugdymo procese, padeda vaikams atskleisti stipriąsias jų savybes bei įtvirtinti naujus įgūdžius.

ŠVIETIMO PAGALBOS SPECIALISTAI PATARIA

Rekomendacijos pedagogams:

  • Įdėti pastangų mezgant ryšį su vaiku, turinčiu specialiųjų ugdymosi poreikių.
  • Bendradarbiaujant su vaiko tėvais, pažinti jį, įžvelgti jo stipriąsias puses ir jomis remtis siekiant tikslų. Kasdien rasti, už ką pagirti. Taikyti pozityvaus elgesio keitimo būdus ir metodus – už tinkamą elgesį pagirtas vaikas ir kitą kartą stengsis taip elgtis ir sulaukti teigiamo pedagogo įvertinimo.
  • Bendradarbiaujant su švietimo pagalbos specialistais ir žinant, su kokiais sunkumais susiduria vaikas, stengtis pritaikyti ugdymo metodus, būdus bei aplinką.
  • Nelaukti, kol sunkumai įsisenės –  nuolat bendrauti su vaiko tėvais apie vaiko pasiekimus bei kylančius iššūkius, kartu ieškoti išeičių. Matant didesnės pagalbos poreikį, kreiptis į Vaiko gerovės komisiją ar administraciją ir spręsti situacijas iš karto.
  • Atkreipti dėmesį į tai, kad netinkamas vaiko elgesys dažniausiai nėra tikslingas ar sąmoningas, svarbu priimti jį, kaip pagalbos šauksmą, ieškoti, kokie vaiko poreikiai nėra patenkinami.
  • Nepamiršti rūpintis savo psichologine sveikata, nes darbas su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais reikalauja ne tik fizinių, kognityvinių, bet ir emocinių resursų.

Rekomendacijos tėvams:

  • Svarbu kurti bendradarbiaujančius santykius su ugdymo įstaiga, pasitikėti joje dirbančiais pedagogais, įsiklausyti į jų rekomendacijas, skirti laiko susitikimams ir pagalbos vaikui planavimui.
  • Vaikam turintiems specialųjų poreikių dažnai , svarbi rutina ir pastovumas, tai suteikia saugumo jausmą, todėl svarbu, kad tėveliai būtų linkę ieškoti kompromisų ir derinti šeimos taisykles prie ugdymo įstaigos taisyklių (pvz. laikykis dienotvarkės, derinkite vaiko asmeninių daiktų atsinešimą į įstaigą, nevėluoti ir kt.)
  • Tiek bendraujant su vaiku, tiek su ugdymo įstaiga svarbu nepamiršti akcentuoti vaiko stipriąsias puses, sėkmes, stengtis savo lūkesčius derinti su vaiko gebėjimais.
  • Užtikrinti specialistų konsultacijų lankymą ir dalintis informacija, siekiant gauti kokybišką grįžtamąjį ryšį.
  • Rūpintis savo emocine sveikata.

 

Naudingos nuorodos:

Rekomendacijos, skirtos raidos sutrikimų turinčių vaikų ugdymui bendrojo ugdymo grupėje:

https://www.vilniausppt.lt/wp-content/uploads/2021/10/%C4%AERS-integracija-ikimokyklin%C4%97se-%C4%AFst.pdf

https://smsm.lrv.lt/uploads/smsm/documents/files/aalaikini/Itraukties%20svietime%20pletros%20gaires%20final(1).pdf

https://www.nsa.smm.lt/wp-content/uploads/2022/05/buf_Universalaus-dizaino-priemone%CC%87s-ugdymuisi-1.pdf

https://www.vilniausppt.lt/wp-content/uploads/2021/04/Vaikams-apie-autizm%C4%85.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/Atmintine-mokytojams-ugdantiems-klausos-sutrikimu-turincius-mokinius.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/Zaidimo%20igudziai%20socialine%20saveika.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/Vizualinio%20pastiprinimo%20ir%20komunikacijos%20svarba.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/Pozityvaus%20elgesio%20palaikymo%20igyvendinimas.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/Emocine%20perkrova.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/IPP%20parengimas.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/Savarankiskumo%20ugdymas%20namuose.pdf

file:///C:/Users/User/Downloads/Vaiko%20itraukimas%20i%20sensorines%20veiklas.pdf

e-priemonė skaitymo įgūdžiams lavinti: https://numanu.lt/ulatomas/zaidykle/index.html

e-priemonė socialiniams įgūdžiams lavinti: https://e-tools.kpduc.lt/si/index.html

Skip to content